V mnišském breviáři najdeme antifonu, která ve zkratce
charakterizuje, co sv. Bernard znamenal pro své mnichy, řád, církev a celý
svět: „Bernardus, medotekoucí učitel, přítel (nebeského) Ženicha, podivuhodný
herold Panny - Matky, zaskvěl se ve „Světlém Údolí“ (Clairvaux) jako zářící
pastýř.“ Stejně nepomíjejícím dojmem působí tato největší mnišská postava 12.
století i na nás.
Jmenujme nejprve několik dat z jeho na události tak
bohatého života.
Sv. Bernard se narodil v r. 1091 na zámku Fontaines u
Dijonu. Jeho otcem byl rytíř Tecelin a matkou zbožná žena Aletha. V 21 letech
vstoupil r. 1112 do kláštera Citeaux, kam ho následovalo i 30 druhů a
příbuzných. Roku 1115 byl vyslán opatem Štěpánem v čele 12 jiných mnichů k
založení nového kláštera v Clairvaux, který vedl jako opat 38 let. Avšak jeho
vliv se rozšířil daleko za klášterní zdi. Všude, kde byla potřeba pomoc a rada,
obraceli se na něho. Musel zakročit v papežském schisma Anakléta II. , aby tím
zajistil jednotu Církve a uznání právoplatně zvolenému papeži. Jeho hlas a
názor byly žádány jak na říšských shromážděních tak na koncilech. Stal se
mírotvůrcem mezi šlechtou a městy. Vystupoval proti bludným učením, jež se
rychle šířila. Papežové si ho zvolili za poradce a pověřili úkolem kázání pro
II. křížovou výpravu. Přes všechnu vnější činnost však stále slyšel z tlukotu
svého srdce touhu po tichu a pokoji svého kláštera. Zvláště poslední dny života
mu přinesly hořké zklamání a nezdary. Velmi ho tížil neúspěch II. křížové
výpravy, jenž mu mnozí připisovali. Očištěn všemi těmito zkouškami mohl 20.
srpna 1153 vejít do nebeské vlasti.
Jeho postavení v cisterciáckém řádu není vždy viděno ve
správném světle. Často můžeme dokonce číst, že je jeho zakladatelem, což není
pravda. Základ a úhelný kámen cisterciáckého mnišského života je řehole sv.
Benedikta. Proto je tedy pravý „otec, vůdce, učitel a zákonodárce“
(S.Bernardus, Sermo in festo S.Benedicti) cisterciáckého řádu právě sv.
Benedikt. Sv.Robert platí jako zakladatel Citeaux. Oba jeho nástupci, sv.
Alberich a sv. Štěpán, jsou zase právem považováni za vlastní zakladatele
cisterciáckého řádu, protože se plně zasloužili o prosazení benediktýnského
ideálu v Citeaux a dali mu i první rozhodující stanovy. Sv.Bernard se ale svým
nadšením zasadil o jeho rozšíření. Tím se také vysvětluje, proč ho cisterciáci
počítají mezi své řádové otce a uctívají jako zvláštního patrona. Jeho život
sice nemůžeme označit jako typické uskutečnění cisterciáckého ideálu, ale jeho božské
povolání bylo jedinečné. Vtiskl řádu něco ze své osobnosti a tím obohatil
počáteční ideál sv. Albericha a Štěpána. Cisterciáci budou tedy především
opatrovat s věrností a láskou duchovní dědictví zanechané sv. Bernardem jako
drahocenný poklad.
Bernard vstoupil do dějin s čestným titulem „ doctor
mellifluus“, „ učitel medem oplývající.“ Papež Pius VIII. ho pak slavnostně
zařadil v roce 1830 mezi učitele Církve. Mocně zněl kdysi Bernardův hlas a
ještě dnes strhují a přituhají jeho spisy všechny, kdo se do nich zahloubají.
Nejsou však napsané v jednoduchém stylu. Proto je potřeba laskavé porozumění,
než se vžijeme do jeho myšlenkového světa.
Kde načerpal sv. Bernard svou moudrost ?
Když se otočil zády lákavé budoucnosti ve světě, svlékl v
přísném klášteře Citeaux s radostí starého člověka a ukřižoval své vlastní tělo
s jeho chtíčem, pak se náhle ocitl na vodách pravé moudrousti. Od té doby
pokládal moudrost tohoto světa za pošetilost. Když se ptal sám sebe: „Bernarde,
proč jsi přišel ?“, zůstal jeho pohled upoután k věčnému cíli. V prvních
krátkých letech svého mnišského života vnikl rozjímavým studiem a modlitbou do
světa Písma sv. a Otců. Z těchto pramenů získal své vědomosti, čímž se stal
Bohem povolaným učitelem svého století.
S jakou horlivostí vystupoval tento opat z Clairvaux, když
se jednalo o obranu pravdy ! Jeho kázání burácelo jako hrom. A jak byl
neúprosně přísný při znepokojení nad zachováváním mnišské disciplíny ! Cluny,
St. Denis a jiná opatství vděčí jeho důraznému napomínání za návrat k přísné
kázni.
Jako učitel medem oplývající se Bernard představoval, když
seděl v kapitulní síni v Clairvaux a sděloval svým synům a žákům něco z plnosti
nebeské moudrosti. Ještě dnes nám tato kázání pomáhají jako prostředek a cesta
k hlubšímu proniknutí do poznání Boží velikosti a dobroty. Při jejich čtení
sami pociťujeme část oné radosti, s níž Církev zpívá o Vánocích: „Dnes
přetékají nebesa medem.“ Sv. Bernard chtěl nabádat, rozdávat světlo a útěchu.
Proto jsou také jeho slova většinou plná takové vroucnosti.
Jeho myšlenky prodlévají se zvláštním zalíbením v
tajemství vykoupení a samotného Vykupitele. Odkrývá nám část tajemství své
duše. Byl skutečně „Ženichův přítel.“ Celé jeho bytí bylo nasměrováno na
Krista. Nejdříve našel vztah k Pánu-člověku, především jako Ukřižovanému:
„Neznám nic, než Krista a to ukřižovaného.“ Podle legendy se jednou uvolnily
paže Ukřižovaného ze dřeva kříže a objaly klečícího Bernarda. V bernardinských
spisech zabírá Kristovo lidství široký prostor.
Bernard byl však milostí vynesen ještě výše. „Zasáhla ho
neutišitelná touha dívat se přes jesličky a kříž na nebeskou krásu věčného
Slova“ V jednom vnitřím vidění spatřil sjednocení duše s Bohem představované
dvěma postavami, které vypadaly jako nevěsta a ženich. „V tomto okamžiku
nezažil světec nic jiného, než velkou Lásku, v níž duše plesá a sálá, když
zakusí Boží krásu“. Poté začal opat z Clairvaux vypravovat svým mnichům v
kapitulní síni pomocí Písně písní o milostném spojení duše s Bohem: „ Políbil
mě polibkem svých úst.“ Bernard se tak stal otcem „milostné mystiky.“ Jako
přítel přiváděl k svému Ženichovi duše svých mnichů a všech, kteří se svěřili
jeho vedení.
Říká se, že mniši z Clairvaux dali svému mrtvému otci do
hrobu tabulku s nápisem: „Voničkou myrhy je pro mne můj milý, spočívá na mých
prsou“ (Píseň písní 1,12).
Bernard byl ale také důvěrník Ženichovy Matky. On je ten
„Podivuhodný herold Panny - Matky“ Marie. Proto je často nazýván „Mariina
citera.“ „Celá světová literatura nezná krásnější oslavné hymny na nejblahoslavenější
Matku Boží než jaké máme v kázáních opata z Clairvaux“. Pokud mluvil Bernard o
Marii, jeho ústa přetékala. Jeho čtyři homilie na evangelium o zvěstování Panně
Marii (Super „Missus est“) stojí před námi jako čtyři sloupy nějaké mariánské
svatyně. Veškerou důvěru vkládá do Mariiny role jako prostřednice: „Kde je
Maria, tam je srdce Boží.“
Jako opat byl Bernard otcem a vůdcem jednomu společenství
mnichů. Byl často nucen vyjít z ticha svého kláštera do světa, když musel
zasahovat do běhu světových dějin. Přesto si byl vědom, že jeho hlavní
povinnost spočívá ve vedení mu svěřeného stáda. „Zaskvěl se ve „Světlém Údolí“
jako zářící pastýř.“ Na počátku v mladistvé horlivosti sice napínal luk
přespříliš, avšak z těchto prvních zkušeností se naučil počítat s lidskou
křehkostí. Tak se stalo Clairvaux centrem mnišského života. Pod vedením
sv.Bernarda čítal konvent 700 bratří. Stále znovu mohla být vysílána nová a
nová skupina s úkolem založit nový klášter ve vzdálených krajích. Bernardův
vliv působil jako kouzelná síla. Ze svých cest se pokaždé vrátil s nově
získanými syny. Říkalo se, že světu hrozí „pocisterciáčtění.“ Touhou většiny
mnichů a žáků, kteří odtud vyšli, bylo umřít v rukou milovaného opata. Při
mnišských slibech je všechny „zplodil skrze evangelium.“ Tak se stalo bývalé
„Pelyňkové Údolí“ skutečně „Údolím Světla“, a tím zářícím světlem byl Bernard.
Velká vizionářka sv. Hildegarda z Bingenu viděla sv. Bernarda ještě za jeho
života v jednom vidění jako „muže, který beze strachu hledí do slunce“. A sama
ho ještě nazývá „orlem hledícím do slunce“ (tamtéž). Mezitím sv. Bernard přešel
do země pravého Slunce a nazírání věčného Světla. Už od něho svůj pohled nikdy
neodvrátí. Přesto nám stále zůstane, stejně jako tehdy, když ještě pobýval na
zemi, průvodcem k věčnému Světlu a pravé Lásce, jež překonává každé poznání a
očekávání.