Po
cisterciáckých Otcích sv. Robertovi, Alberichovi, Štěpánovi a Bernardovi se zde
chceme zmínit i o méně známém, ale přesto význačném světci Cisterciáckého řádu
sv. Aelredu z Rievaulx (česky: údolí řeky Rye, čti: Rivó). O jeho životě se
dovídáme převážně ze spisů Waltra Daniela, který byl mnichem pod Aelredovým
vedením a zároveň i jeho přítelem.
Sv.
Aelred z Rievaulx se narodil r. 1109/1110 v Hexhamu (na hranicích mezi Anglií a
Skotskem). Vychován byl u benediktinů v Durhamu. Pocházel z rodiny kněze -
tehdy nebyl celibát povinný - a otec mu předurčil mnišský život v již zmíněném
benediktinském opatství. Mladý Aelred
však přišel ke dvoru skotského krále Davida I. (1124-1153) a rostl spolu s jeho
synem Jindřichem a budoucím královým zetěm Waldefem.
Brzy
získal Aelred na skotském dvoře důvěru a tak se mu dostalo postu „aeconomus“ a
„dapifer summus“, což vlastně znamená správce paláce. Podle Walterova vyprávění
to vypadá, že Aelred žil velmi světským ahýřivým životem. Přesto se v tomto
mladém muži vzbudila hluboká touha po Bohu a intenzivním zbožném životě. Jistě
tomu napomohla i jeho sestra, která se později stala reklúzou. V roce 1133/1134
ho král pověřil vedením poselstva k arcibiskupovi Thurstanovi z Yorku. A právě
na této cestě poznal cisterciácký klášter Rievaulx v Yorkshire. Životem mnichů
byl velmi nadšen ( v té době žilo v klášteře na 300 mnichů a do roku 1142 se
jejich počet zvýšil na plných 650). Sotva 24-letý Aelred vyřídil svůj úkol a
rychle se vrátil do RieLvaux, kde k překvapení svých průvodců hned zůstal jako
mnich.
Již v
noviciátě poznával mladý mnich spiritualitu sv. Bernarda, kterou mu
zprostředkovávali opat Vilém - bývalý sekretář sv. Bernarda - a novicmistr
Šimon z Clairvaux. Protože byl Aelred velmi schopný muž, svěřil mu brzy opat
funkci ekonoma kláštera (sv. Aelred o tom ve svém díle „Speculum
Caritas“/Zrcadlo lásky vtipně poznamenává, že sice přesídlil z královského
dvora do kláštera, ale zaměstnání mu zůstalo stejné). Aelred se nebál ani té
nejšpinavější práce, což potvrzuje příhoda, kdy nebylo dostatek nářadí k
nakládání hnoje na vůz a ostatní mniši to odmítli dělat, ale Aelred se chopil
práce holýma rukama. Pracoval často tvrdě a to i přes své chatrné zdraví.
V r. 1141
byl Aelred vyslán do Říma jako delegát Řádu kvůli otázce obsazení biskupství v
Yorku. Při cestě, na krátké zastávce v Clairvaux, poznal osobně sv. Bernarda,
který, vida jeho duchovní schopnosti, pověřil ho napsáním již zníněného spisu
„Speculum Caritas“. Samotnému Aelredovi se z pokory do psaní nechtělo, ale na
přísné a intenzivní Bernardovo naléhání poslechl.
Po svém
návratu do Anglie byl krátký čas novicmistrem a potom opatem v nově založeném
Revesby (1141/1143) než ho v r. 1147 povolali zpět jako opata mateřského
kláštera Rievaulx. Během jeho 20-letého úřadování zažil klášter Rievaulx
obrovský vzestup jak z personálního tak i z materiálního hlediska. Jeho
životopisci říkají: „Všechno zdvojnásobil: mnichy a konvrše, pozemky, dary a
nářádí. Ale řeholní kázeň a lásku ztrojnásobil“. Oproti tomu si ovšem velmi
podlomil již beztak chatrné zdraví a tak díky tvrdému cisterciáckému životu,
chladu a vlhku anglického podnebí začal trpět na revmatismus, bolesti žaludku,
koliky a trápila ho neustálá bronchitida. Přesto všechno odcházel stále do
vzdálené zahradní cely, kde přijímal mnichy k duchovním rozhovorům. Zemřel 12.
ledna 1166/67 a svatořečen byl již r. 1191.
Z jeho
asketických spisů, kromě „Speculum Caritatis“ (Zrcadlo lásky), budiž ještě
jmenována meditace "De anima" (O duši) či „De Jesu puero duodeni“ (O
dvanáctiletém Ježíši) z let 1153-57 a řehole pro reklúzy „De institutione
inclusarum“ (O stavu inklúzů - tj. dobrovolně uzavřených) z let 1160-62 (dlouhý
čas byla připisována sv. Anselmovi či Augustinovi, ale díky nálezům v různých
cisterciáckých knihovnách na konci 19.stol. a počátkem 20.století se autorství
vyjasnilo). V posledních letech svého života napsal „De spiritali amicitia“ (O
duchovním přátelství), které bylo mnohokrát přeloženo. Na základě tohoto nejznámějšího Aelredova
díla se často nepřesně vyvozuje, že přátelství je nezbytně nutné v duchovním
životě. Ve skutečnosti v celém komplexu
svého díla nám Aelred říká, že člověk na cestě k Bohu nevydrží bez útěch od
Boha - a přátelství je jednou z útěch....
Mimoto Aelred sepsal dějepisný spis "Genealogia regum
anglorum" z hlediska dějin spásy a různé životopisy svatých. V roce 1925 byla ještě objevena dávno
zapomenutá opatova modlitba „Oratio pastoralis“ (Pastýřská modlitba). Kromě
toho se ještě dochovalo na 200 sermonií (kázání). "Speculum
caritatis" je teologicko-psychologické dílo o lásce jakožto duševní síle
člověka a počátku dobrých a špatných tíhnutí.
Toto dílo chce ukázat, jak je třeba tyto síly duše uspořádat, aby bylo
možno požívat jako předmět lásky Boha.
Také se zde obhajuje prostá a zduchovnělá architektura cisterciáků. Aelred měl pro vývoj mystické teologie velký
význam. Díky svým dílům byl Aelred
nazýván také "Bernardem severu" a ovlivnil duchovní život středověku
daleko za hranicemi svého řádu.