Guerric z
Igny se počítá k tzv. "čtyřem evangelistům ze Citeaux". Všichni čtyři hlásají radostné poselství o
Boží lásce, která není statická, nýbrž dynamická, uchvacující, vše zahrnující a
vše přitahující. Tito otcové byli
fascinováni trojjediným Bohem, který je v sobě tím nejvnitřnějším společenstvím a chce přibrat
lidi do tohoto společenství lásky. A
jestliže sv. Benedikt - jehož ctí a podle jehož pokynů chtějí důsledně žít -
nazývá klášter "školou služby Páně", pak tito otcové berou tento
pojem precizněji a nazývají "Nový klášter" (tj. Citeaux) školou lásky
(schola caritatis). Každý z těchto opatů
vyjádřil, utvářel a předal dál ideál prvotních cisterciáků vlastním,
nezměnitelným způsobem. Pro Guericca je
klášterní komunita školou lásky, protože je "školou slova": výchovný plán této školy zahrnuje
"filozofii Kristovu" a cíl tohoto vzdělání spočívá v tom, aby Kristus
nabyl podoby v jednotlivém mnichu i celém společenství.
"Muž
velké zbožnosti a výjimečné moudrosti. Z
učitele v Tournai se stal mnichem v Clairvaux a nakonec opatem v
Igny." Tak zní nejranější
životopisný záznam, jež o Guerricovi máme.
Pochází z životopisu Guerricova přítele z mládí Huga, pozdějšího opata v
Marchienne. Byl sepsán jedním z jeho
žáků, který znal osobně také Guerrica, pravděpodobně už krátce po r. 1158 a lze
jej tedy brát za důležitý a spolehlivý zdroj.
Další zprávy se dozvídáme z 8. a 9. kapitoly spisu třetí knihy rozsáhlého vyprávění o zrodu cisterciáků
"Exordium magnum". Jeho autor,
Konrád z Eberbachu, vstoupil r. 1165 do Clairvaux a mohlo se k němu tedy dostat
svědectví mnichů, kteří Guerrica zažili během 15 let v Clairvaux a pak asi 20
let v opatském úřadě v Igny. Protože
"Exordium Magnum" patří ke středověké literatuře o divech a
příkladech, nebývá bráno historiky příliš vážně. Ale přesto tato vypravěčská teologie
mnišského života zptostředkovává poučné obrazy se zajímavými detaily z raného
období cisterciáků za účelem povzbudit k následování a pobídnout k
horlivosti. Rovněž ve dvou dopisech sv.
Bernarda se Guerric zmiňuje. Avšak jinak
zůstává obraz jeho osobnosti neobvykle nezřetelný. V církevních listinách z Tournai se vynořuje
jméno, které bylo tehdy rozšířené, časté a vyskytovalo se v nejrůznějších
podobách: Guerric, Gericus, Wericus,
Wericho, takže není jisté, že se jedná stále o tutéž osobu. Proto musíme vycházet z údajů, jež se
podařilo vytáhnout z nemnohých pramenů.
Guerric,
pozdější opat v Igny, se musel narodit mezi léty 1070 až 1081 v Tournai
(Doornik) v dnešní Belgii. Školní
vzdělání Guerric získal na tamní katedrální škole, kde se později stal také
učitelem. Vyučování svobodným uměním
bylo neodmyslitelným předstupněm filozofie a teologie. Svatá písma, jak se tehdy nazývala teologie,
byla považována za vrchol vzdělání.
Důkladná znalost Písma svatého a platónské filozofie, jež je zřejmá z
Guerricových promluv, dále jím zvolený styl a citáty ze světských spisovatelů
podávají dobrý obraz vysoké kvality Guerricovy školy. Zvlášť rozsáhle studoval očividně Guerric
Augustina. Lze se domnívat, že znal také
spisy Řehoře Velikého, které byly důležitým pojítkem s řeckými otci, poněvadž
zprostředkovávaly základní rysy mystické teologie a byly nepominutelným
nástrojem jejich pojmů na Západě. Zda
Guerric sám četl tyto církevní otce, to nevíme, ačkoli základy řečtiny a
hebrejštiny patřily k normálnímu vzdělání.
Ať už tomu bylo jakkoli, Guerric by se mohl později sotva tak mistrně
vyjadřovat, pokud by nebyl všobsáhle vzdělán.
Od r. 1087 řídil katedrální školu v Tournai proslulý Odo, pozdější
biskup z Cambrai, dokud se nestal r. 1092 mnichem. A i kdyby jej už Guerric neměl za učitele -
jedna listina uvádí r. 1094 jistého akolytu Guerrica, přičemž předtím se toto
jméno neobjevuje - tak přesto byl jeho vliv ještě znatelný a bylo vybudováno
spojení s raně scholastickou školou svatého Anselma. Intelektuální vzdělávání bylo ostatně spojeno
s poctivým praktickým uvedením do duchovního života. Tak například učitel po výuce chodíval se
svými žáky do kostela, aby tam hodinu uzavřel modlitbou.
R. 1108 a
1112 je v listinách z Tournai zmiňován jeden kanovník jménem Guerric. Životopis Huga jej označuje za "učitele
v Tournai". Na jiném místě se
nazývá "magister scholarum", z čehož lze dovodit, že měl na starosti
dohled nad celým školstvím v diecézi. S
touto funkcí byla obvykle spojena i funkce kancléře dómské kapituly, správy
knihovny i archívu. O době trvání v této
funkci se nedá říci nic určitého, protože např. "Životopis Hugonův"
podává zprávu, že Guerric se - v této době či pzději? - stáhl do ústraní k
životu v modlitbě. A malý domek blízko
katedrály se stal jeho celou, v níž se věnoval čtení, duchovnímu cvičení,
modlitbě a rozjímání, a v níž přijímal jen velmi málo návštěvníků. Viděl Guerric jako poustevník svatého
Bernarda na Bernardově cestě po Flandrech r. 1122? Určitě však hodně slyšel o tomto mladém
cisterciáckém opatovi, který strhnul svou výmluvností celý svět a pohnul jej k
obrácení. Guerricovi přátelé Hugo a Oger
zažili Bernarda osobně a jistě Guerricovi o něm vyprávěli.
Z jednoho
dopisu, který Bernard napsal Ogerovi, a ve kterém zmiňuje svého novice
Guerrica, lze dospět k závěru, že Guerric vstoupil r. 1123 nebo 1124 do
Clairvaux: "Náš milý Guerric, o
jehož životě zasvěceném jen Bohu jste se chtěl přesvědčit, kráčí - pokud lze
jen podle ovoce soudit - vhodným způsobem před Bohemn po své cestě, o čemž
můžete být ujištěni. Přináší ovoce
obrácení k Bohu." A dále:
"Pokud chcete něco slyšet o našem bratru Guerricovi - nebo lépe řečeno -
protože to chcete, tak Vás mohu ujistit, že neběží bezcílně a nebojuje jako
někdo, kdo se naprázdno rozhání do vzduchu.
A přece si je vědom toho, že úspěch pochází od Božího slitování a ne z
vůle lidské či z jeho statečnosti. Proto
Vás prosí, aby jste se za něj modlil, aby ten, kdo dává sílu běžet a bojovat,
daroval též sílu k překonání sebe sama a k dosažení cíle. Ve skutečnosti chtěl Guerric toho proslulého
opata jen navštívit a vyprosit si od něj duchovní radu. Bernard však u něj zpozoroval dispozice stát
se dobrým mnichem a zapřísahal jej, aby zůstal.
Očividně se také bernardovi podařilo Guerrica přesvědčit, že život ve
"škole lásky" ze Citeaux je pro růst v duchovním životě příznivější
než poustevnický život, protože spojuje zajištění samoty s oporou ve
společenství. A tak se stal z učitele
opět žák a sice značně starší než jeho opat (pravděpodobně už překročil padesát
let). Bernard neměl tehdy ještě svou
pozdější vůdčí roli v Církvi a společnosti a mohl se tedy zcela věnovat
duchovnímu vedení a formovaání nitra svých mnichů. Žádný jiný z mnichů a spisovatelů z raného
období Řádu nemohl tak jako Guerric strávit rozhodující léta pod vedením
svatého Bernarda. Tak je tedy
pochopitelné, že jak Hagiologium tak i Menologium Řádu označuje Guerrica za
bernardova nejmilejšího učedníka. A jaké
poučení tehdy Guerric přijal? Právě
tehdy Bernard sepsal zásadní pojednání "O stupních pokory a
pýchy". Jistě o tom často hovořil v
kapitule ke svým mnichům. V této době
přišel i s kázáními "Super missus est" ke chvále panenské Matky
Boží. Guerricovo špatné zdraví bylo
pravděpodobně i důvodem toho, že nebyl jako jeho druhové Humbert - první opat v
Igny, Jindřich, Murdach, Balduin z Pisy, Robert z Brug a ostatní vyslán do nově
zakládaných klášterů vyšlých z Clairvaux.
Neví se ani, zda Guerric v Clairvaux vůbec kdy zastával nějakou funkci -
"Exordium magnum" by to sotva přešlo mlčením. Když Humbert r. 1138 odstoupil v Igny z úřadu
opata, aby se vrátil do Clairvaux, doporučil mnichům, aby si zvolili Guerrica
za svého nového opata, jak o tom podává zprávu "Životopis Hugonův":
"Byl to Bernard, kdo Guerrica pohnul k mnišskému životu. A byl to také on, kdo se vyslovil pro volbu
Guerrica za opata. Poněvadž neznal mezi
žijícími žádného svatějšího člověka, je tento Guerric od Boha daným kandidátem
..." Nicméně nemůžeme vliv otce
opata, který předsedal volbě a následně uvedl zvoleného do úřadu,
přeceňovat. Přes svou velkou skromnost a
zdrženlivost dosvědčuje Guerric sám, že jej klášterní komunita zvolila
svobodně: "Už na začátku jsem řekl: Nedělejte ze mě za panovníka nad
lidmi. Ale vy sjte na mně nedali a
udělali jste ze mě vůdce."
Igny byl
čtvrtým dceřiným klášterem Clairvaux.
Dnem jeho založení je 12. březen 1128.
V průběhu dvou let byla provedena stavba prvních budov a kostel bylo
možno vysvětit r. 1130. Už o pět let
později se tamní komunita rozvinula natolik dobře, že mohla vyslat skupinku do
Arden k založení kláštera Signy. Krátce
nato Humbert - rozhodně proti vůli Bernarda - odstoupil z úřadu opata. Guerric, který měl mezi 60 a 70 léty, se
zprvu volbě bránil. Nebyl už s to se
plně účastnit života společenství, což jej očividně trápilo. Přímému představenému je totiž proti mysli
vyžadovat od ostatních něco, co sám není schopen vykonávat. Toto lze postřehnout v Guerricových slovech:
"Nedostatek moudrosti brání tomu, abych byl ustanoven nad ostatními. Nedostatek zdraví mně nedovoluje, abych byl
prostě jeden z vás. Nemám dost duchovní
hloubky, abych sloužil slovu Božímu, ani dost tělesné síly, abych mohl dávat
dobrý příklad ..." Proto se snažil
sloužit společenství svými duchovními radami.
Guerric miloval své mnichy, hovořil s nimi otevřeně a nenuceně a předkládal
jim zdravou a praktickou nauku duchovního života. Svůj úmysl přitom popisuje následujícími
slovy: "Je to Kristus, jehož vám
chci svými promluvami přiblížit, ať už jste jakkoli prostodušší." Jakožto opat Igny byl Guerric též zodpovědný
za dceřinný klášter Signy založený r. 1135.
Při svých pravidelných návštěvách vedl Guerric často rozhovory s Vilémem
ze St-Thierry, který r. 1135 složil svůj úřad opata a přestoupil do Signy. Už svým věkem si byli blízcí, takže můžeme
tušit velké duchovní sdílení. Obou z nich se dotýkala otázka, jak může člověk
poznat a milovat Boha, jak člověk dospěje od víry k nahlížení Boha, od poznání
v zrcadle a v hádance k patření tváří v tvář.
Pravděpodobně to byl Guerric, kdo Viléma povzbuzoval, aby přepracoval
své dřívější zápisky ke zveřejnění, a napsal knihu trinitární mystiky
"Hádanka víry".
Co byl
Guerric za člověka? V jeho promluvách
nalezneme pouze pár náznaků, ze kterých by se daly dělat závěry. Je vždy poněkud riskatní životopisně
vyhodnocovat texty duchovního vedení, protože jejich výpovědi sledují určitý
záměr. Mimoto byly některé věci prostě
vyžadovány daným stylem leterárního druhu jakožto určité literární pomůcky
zdvořilosti a zdrženlivosti. Ve své
čtvrté promluvě ke Zjevení Páně hovoří Guerric - stejně jako mnozí z jeho
současníků - například o tom, že spáchal v mládí každý možný smrtelný
hřích. S jistotou tím chtěl jen výroku,
že lístost a pokání mohou vést jistým způsobem duchovního křtu k odpuštění
hříchů, dát větší důraznost a ochránit ostatní před malomyslností. K pokoře mnicha Guerrica patří i to, že sám
sebe bral za nepatrného. Z jeho promluv
lze vyčíst některé rysy jeho charakteru: ukázněný a cílevědomý vnitřní postoj,
který udržuje pohled neustále zaměřen na jeden cíl, střed života - na
Krista. Rozjasněná, něžná moudrost
pokročilého věku, která zná lidskou slabost a počítá s ní, umí někdy i ironicky
trefit hřebík na hlavičku, ale není stíhající, nýbrž trpělivě usměrňující a
vedoucí od stupně ke stupni, v láskyplnosti a srdečné něze. Nakonec je to zdraví nedůvěra vůči sobě
samému, možná dokonce až trochu slabá sebedůvěra - k tomu ale neomezená důvěra
k Bohu, který dovrší dílo své milosti v nikdy neutuchající lásce.
Guerric
složil vícero komentářů ke knihám Písma svatého, především k Matoušovu
evangeliu, k pavlovským a kanonickým listům.
Mimoto údajně Guerric sepsal "Postilla super Psalterium" a
"Epistolae", které se však dodnes nepodařilo najít, případně
identifikovat. Od Guerrica dnes tedy
máme 53 kázání ke svátkům a liturgickým obdobím v bernardovském duchu a jedno k
Písni písní s nadpisem "Jak vzbudit zbožnost při zpěvu žalmů". Také zanechal pojednání "Roztouženost
duše v lásce", které je chválou mnišského života stráveného v blažené
kontemplaci Božích tajemství.