Po
představení všech čtyřech "evangelistů ze Citeaux" přichází na řadu
nejoriginálnější z duchovních spisovatelů v prvních cisterciáckých
generacích. Mezi pisateli známími ve
Francii vyčnívá obzvláště Izák ze Stelly.
Zatímco ostatní byli myšlenkově ovlivněni nebo spojeni s osobností
svatého Bernarda, Izák ze Stelly kráčel nezávislými cestami a ovlivnil počátky
scholastického myšlení.
Izák se
narodil mezi léty 1110 až 1120 v Anglii.
Okolo r. 1135 přišel na kontinent do severní Francie a studoval v Paříži
u Abelarda a v CHartres u Gilberta de Porrée (proti oboum vystoupil svatý
Bernard). Od roku 1140 byl sám učitelem v Chartres a pak od roku 1142 v
Poitiers. Izák se r. 1144/45 stal se
mnichem v Citeaux (tedy nikoli v Clairvaux, které právě tehdy získávalo v
Anglii velkou proslulost). Už krátce na
to byl r. 1147 ustanoven opatem v klášteře Stella (hvězda) u Poitiers v
Akvitánii. Tato část dnešní Francie byla
tehdy v držení anglo-normanských králů.
Izák byl osobním přítelem Tomáše Becketa a pomáhal mu zajistit útočiště
v Pontigny a byl dále nekompromisním kritikem bezohledného přístupu tehdejšího
anglického krále Jindřicha II. k církvi.
Proto byl Izák na králův nátlak r. 1166/67 sesazen a vypovězen do
vyhnanství i s částí svých mnichů do začínajícího kláštera Ré. Ten se pokusil už od roku 1150-51 založit na
ostrově Ré u města La Rochelle, ovšem nebylo mu to dáno dokončit, a zemřel zde
ve vyhnanství r. 1178.
Izák měl
výjimečné vzdělání v teologii, filozofii i klasické literatuře a byl
samostatným myslitelem s vlastním směrem a metodami. Ve svých spisech Izák používá dost po vzoru
svatého Augustina psychologický přístup a v teorii poznání spojuje
platónsko-augustinovský základ s abstrahujícím pohledem Aristotela. Izák se odkláněl od afektivní zbožnosti Bernardovy
a byl blíže Vilémovi ze St.Thierry.
Vůdčím motivem Izákovy ekleziologie je mystické tělo Kristovo, a z ní se
odvozuje i jeho mariologie - rovněž výrazně odlišná od Bernardovy - která klade
do analogie Marii a Církev. U Izáka
vystupuje ve spisech do popředí úmyslně spíše jeho metafyzika než mystická
zkušenost. Vedle jeho mnoha kázání
bohatých na teologicko-dogmatické úvahy napsal Izák r.1162 "Epistola de
anima" (Dopis o duši) Alcherovi z Clairvaux a později "Epistola de
officio missae" biskupu v Poitiers vyznačující se alegorickým přístupem k
danému subjektu.