Po
představení již několika cisterciáckých svatých přichází na řadu „jeden z
nejhlubších a nejsamostatnějších myslitelů 12. století a možná jeho
nejvýznamnější teolog“ (dle Louise Bouyera). Je jím bl. Vilém od sv. Teodorika,
velký přítel sv. Bernarda z Clairvaux a jeho první životopisec a inspirátor,
ustupující vedle něho skromně do pozadí.
Vilém
přišel na svět v Lutichu někdy mezi roky 1075 a 1080. Na studiích v Remeši se
velmi dobře seznámil s Písmem svatým, církevními otci a antickými autory. Vilém tam studoval se svým bratrem Šimonem u
Anselma z Laonu, který usiloval o syntézu církevní tradice. A toto duchovní nasměrování se pro něj stalo
rozhodujícím. Vilém byl velkým hledačem
rozhodné formy následování Krista, která se v tehdejší době nabízela pouze v
benediktinském mnišství. Roku 1113 vstoupil do benediktinského opatství
Saint-Nicaise u Remeše. Později byl zvolen opatem v Saint-Thierry. Pravděpodobně roku 1118 se seznámil s
Bernardem z Clairvaux, v jehož novém řádu spatřil splnění své touhy. Okamžitě
zatoužil se také stát cisterciákem. V tom mu však dlouho bránil sv. Bernard s
poukazem na potřebnost jeho služby jako opata, a proto se Vilém snažil prosadit
tyto reformní ideály ve svém klášteře a v klášterech v okolí na provičních
synodách. Po nezdaru reformy rezignoval
na úřad opata a v pokročilém věku vstoupil roku 1135 do noviciátu nového
cisterciáckého opatství Signy. Poslední
roky Vilémova života byly poznamenány slabostí a nemocemi. Přesto však byl nadále teologicky činný a
dokonce se účastnil spolu se sv. Bernardem mnoha teologických polemik na obranu
církve. V Signy zastával až do své smrti
roku 1148 funkci knihovníka a vznikla zde jeho nejhlubší díla.
Sv. Vilém
se ve svých spisech projevuje nejenom jako velký teolog, ale hlavně jako
vynikající duchovní učitel a mystik.
Vilém byl hluboce obeznámen s církevními otci, a to i řeckými. Jeho spiritualita je hluboce zakořeněná v
tajemstvích víry, zvláště pak Nejsvětější Trojice. Jeho teologie není
scholastickou, zaměřenou na rozum, nýbrž má praktické duchovní zaměření. Jeho
teologie chce sloužit duchovnímu životu. Proto je sv. Vilém jedním z hlavních
představitelů „mnišské teologie“. Zjevené pravdy nejsou pro něho tématem
spekulace, ale vnitřní modlitby.
Mezi jeho
nejznámější díla patří Meditativní modlitba (O poznání a plnění vůle Boží),
Zrcadlo víry, Záhada víry a nejproslulejší dílo Zlatý dopis (o mnišské
dokonalosti).