Proč a jak se modlit
Smyslem života je dozrát k podobnosti s Bohem. Jen pak sneseme pohled na Boha a budeme moci s Ním přebývat navěky v radosti a štěstí. Jen takto lze překonat smrt. K dosažení této podobnosti je třeba vychovávat se k životu v přítomnosti Boží - tzn. neustále promítat sebe sama před Boží pohled a podle toho korigovat své chování.
To nejkrásnější ale zároveň nejtěžší, prostě to nejdůležitější v životě je pěstovat vztahy. Život bez vztahů, zahleděný jen do sebe, je pomalé umírání a končí definitivně zavržením do Boha. Klíčový vztah, kterému se nikdo nemůže a ani nemá vyhnout, je jeho vztah k Bohu. A právě modlitba je udržování a prohlubování tohoto vztahu z naší strany. Z Boží strany to bývá nazýváno milost.
Nejvlastnějším projevem živého vztahu je úcta k druhému. Úcta k Bohu se nejlépe vyjadřuje chválou, kterou nazýváme slovem liturgie. Liturgie však nemůže být jen veřejná a společná chvála v bohoslužbě, ale v širším smyslu musí být projevem celého života. Proto má být liturgií vlastně veškerý náš život, k Bohu nelze totiž přistupovat jinak než jen nerozděleným srdcem.
Mnišská tradice se proto na prvním místě zabývala pokynem v Novém zákoně Písma svatého 'Modlete se neustále'. Zjednodušený výklad býval modlit se na směny anebo vytěsnit z života co nejvíce všechno, co není veřejnou chválou Boha. Posléze však mnišství dozrálo k výkladu, který uznala za správný a za svůj Církev. Modlit se bez ustání znamená prokládat tak často a tak vhodně přirozené činnosti člověka vnitřní vzpomínkou na Boha, až v životě zmizí vnitřní rozdvojenost projevující se konáním toho, co vlastně ani nechceme. Tak postupně se přerodíme k vnitřní celistvosti a cokoli konáme, budeme pak konat s Bohem a podle Boží vůle. Mnišství k tomu vyvinulo následující prostředky:
- častá modlitba - celý dne mnicha je protkán sítí společných modliteb a tak je vytrhován ze zapomínání na Boha, z přehlušování Božího hlasu.
- střelné modlitby - tyto jsou nepostradatelné v životě každého křesťana. Jsou to krátká zvolání v duchu nebo šeptem, které jsme si jednou pevně vybrali a které opakujeme v kterékoli volné chvilce.
- lectio divina - duchovní rozjímavá četba přivádějící nás k Bohu dle následující pravdy: 'Hledejte při četbě a najdete v rozjímání. Klepejte v modlitbě a bude vám otevřeno v nazírání.' Tedy správná duchovní četba má přecházet k rozjímání přijatého a, kdy je to Bohem dáno, má přecházet v modlitbu a pak v nazírání.
Modlitba je stejně jako vztahy společná a osobní (vztah pouze s Bohem). Proč je třeba společné modlitby (třeba i jen v duchu)? Protože jak praví stará pravda: 'Do nebe se kráčí společně, ale do pekla jde každý sám'. Nejvhodnější pomůckou společné modlitby se už o počátku Církve ukázaly být žalmy. Slovo žalm pochází z hebrejštiny a znamená přibližně 'píseň chvály'. Už Pán ježíš se modlil k Otci pomocí slov žalmů. Modlitba žalmů je zároveň osobní i společná. Objímá celé stvoření a připomíná spásné události minulosti a sahá až k naplnění dějin. Oslavuje památku Božích zaslíbení, jež se už uskutečnila, a očekává Mesiáše, který je definitivně splní. Žalmů je 150 a jsou obsaženy v knize Písma svatého nazývané též žaltář. V žaltáři se Boží slovo stává modlitbou člověka. V ostatních knihách Starého zákona Písma svatého slova hlásají díla Boha pro lidi a objasňují se zde obsažená tajemství. V žaltáři naopak zpívá člověk pro Boha a slova zde vyjadřují Boží spásná díla. Tentýž Duch Boží inspiruje Boží působení i odpověď člověka. Kristus oboje navzájem spojuje a v Něm také nás žalmy nepřestávají učit, jak se modlit.